Wystawa - Transfromacje. Malarstwo Krzysztofa Pituły

Co? Wystawa - Transfromacje. Malarstwo Krzysztofa Pituły

Kategoria: Muzealne

Gdzie? Gmach Główny Muzeum

Dodano: 24.04.2018

Kiedy? 11.05.2018 Godz. 18:00

Przez: #Gru

11 maja 2018 r. o godz. 18.00 zapraszamy do sal grudziądzkiego Muzeum na otwarcie wystawy „Transformacje. Malarstwo Krzysztofa Pituły”.

 

„Transformacje. Malarstwo Krzysztofa Pituły” to pierwsza wystawa twórczości artysty o charakterze retrospektywnym. Do tej pory malarz unikał tego typu ekspozycji, skupiając się na aktualnej działalności wynikającej z jego obecnych zainteresowań. Dogodna przestrzeń ekspozycyjna oraz charakter grudziądzkiego Muzeum wpłynęły na kształt wystawy, która pozwala w efekcie prześledzić drogę artystycznych wyborów, którą od ponad czterdziestu lat podąża Krzysztofa Pituły. Dokładnie 41 lat temu artysta uzyskał dyplom na toruńskim Wydziale Sztuk Pięknych – jest to więc świetna okazja do dokonania próby podsumowania jego dotychczasowej działalności. Mimo to wystawa została zdominowana przez cykle prac powstałe w ostatnim dziesięcioleciu – to przede wszystkim „Cząstki Elementarne” oraz nieco starsze „Fraktale”, którym towarzyszą obrazy wcześniejsze. Prace te zestawione zostały z „Estrofolami” sprzed prawie czterdziestu lat oraz z „Konstelacjami perłowymi” z lat 90-dziesiątych. Takie połączenie pozwoliło na pokazanie opozycyjności i odrębności artystycznych zainteresowań Pituły, akcentując szerokie pole jego doświadczeń i poszukiwań, osadzone w stosownych okresach – z jednej strony w matematyczności i racjonalności, z drugiej zaś w skrajnej emocjonalności i irracjonalności. Tak przygotowana ekspozycja nie tylko przybliża twórczość artysty, jest również interesująca od strony historycznej i dydaktycznej w zakresie jej wielopokoleniowego odbioru.

 

„Jest dla mnie jasne, że od zawsze interesowała mnie abstrakcja, znakomicie odzwierciedlająca stany ducha i zdumiewająco przystająca do otaczającej nas rzeczywistości na zasadach paralelności, równoległości światów. Ten język nieograniczony podobieństwem do czegoś, paradoksalnie często potrafi powiedzieć więcej o człowieku i otaczającej go rzeczywistości niż perfekcyjna jego iluzja. To jest powoływanie nowych bytów przedmiotów sztuki, form obrazowych na zasadach nowych reguł, ale jakże pięknie i prawdziwie przystających do reguł naszej rzeczywistości w obrębie ducha i wizualności doznań”.
Krzysztof Pituła

 

Krzysztof Pituła urodził się w 1952 roku w Gołańczy w Polsce. Dyplom artystyczny z malarstwa uzyskał w 1977 roku na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu pod kierunkiem prof. Mieczysława Wiśniewskiego. Zajmuje się malarstwem w zakresie różnych form i technik wypowiedzi. Jest profesorem na wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Prowadzi pracownię „Malarstwa w Architekturze”, „Pracownię Rysunku” oraz wykłady w zakresie „Współczesnych Technik Artystycznych”.


Jego prace znajdują się w Muzeach Sztuki Współczesnej w Polsce w Toruniu, Szczecinie, Grudziądzu, oraz różnych zbiorach w Polsce i za granicą, w Paryżu, Mediolanie, Brukseli, Frankfurcie nad Menem, Nove Mesto, Toledo USA. Obrazy prezentował w ponad 30 wystawach indywidualnych i w ponad 60 wystawach zbiorowych zarówno w kraju jak i za granicą, między innymi w Polsce, USA, Kanadzie, Francji, Niemczech, Słowenii, Belgi, Serbii.

 

Tworzy cykle prac, do najważniejszych należą:

ESTROFOLE 1980-1985
Obrazy, formy przestrzenne, wykreowane w języku geometrii i wartości sztuki optycznej pretendujące do samodzielnych pozailuzyjnych form bytów.

KONSTELACJE PERŁOWE 1996-2008
Obrazy tworzone z wykorzystaniem samostanowienia i kontrolowanego przypadku na drodze poszukiwań artystycznej iluzji form kosmicznych i przypuszczalnych z ich wewnętrzną siłą i tajemną racją bytów.

FRAKTALE 2009-2012
Kompozycje malarskie nawiązujące bezpośrednio do mechanizmów samostanowienia naszego kosmosu na zasadach samopodobieństwa, powtarzalności i przystawalności form.

CZĄSTKI ELEMENTARNE od 2013
Układy kompozycyjne łączące mechanizmy zasad racjonalności i porządku z elementami przypadku i samostanowienia w malarstwie. Odniesienie się symboliczne do złożoności uwarunkowań egzystencjalnych.

 

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

X